INDEX

Jan Rouffaer
Persoon:
GeslachtMan
Familienaam Rouffaer
Voornamen Jan
Geboren <24 apr 1903 te Hilversum bron: geboortebericht;
Overleden
Vader: Rouffaer, Carel Gerard,1873-1935(X1896,4k)
Moeder: Thirion, Paula Maria Anna Clemence Juliette,1873-1951(X1896,4k)
Gezin:
1. Rouffaer, Marij Paula,1896-
2. Rouffaer, Emily Julie,1898-1942
3. Rouffaer, Jan,1903-
4. Rouffaer, Renée,1904-1981(X1935)
Persoon-notitie: RUINEN. Geb.: Wilhelmina dv. Jan Rouffaer en Cornella Maria Groenevelt te Echten;
Agrarisch nieuws van 23-1-1942

Het vrije volk van 2-1-1959
Jan – you know – Rouffaer voorgoed geland na rijke vliegerscarrière [geboren te Delft]

In 1926 meldde een jongeman zich voor de vliegmedische keuring op Soesterberg. ¦ Toen hij 6 jaar was, stond hij al bij de vlieghei te kijken. Blériot had hij gezien en Van Meel. Hij wou óók vlieger worden. Hij werd afgekeurd. Zijn githoor was niet in orde, zeiden d» dokters op Soesterberg. Die jongeman is in het afgelopen jaar 55 geworden. De KLM heeft hem per 1 januari 1959 gepensioneerd. De pensioengerechtigde leeftijd lag voor hem bij 50 jaar. Maar toen was hij nog in zo een prima conditie, dat de KLM gezagvoerder Rouffaer nog graag 5 jaar in de cockpit wou houden. Zijn gehoor is uitstekend. Soesterberg had zich vergiet in 1926. Jan Rouffaer went er een unieke figuur door: de enige-.oude KLM-gezagvoerder, die niet op Soesterberg is opgeleid. - - Dat hij niet alleen daarom een bijzondere vlieger is, blijkt vit de 32 jaar actieve vliegdienst van deze gezagvoerder. lets van zijn avonturen vindt u in het verhaat dat wij vandaag publiceren.

Van een onzer verslaggevers)

YTijf jaar heeft de gezagvoerder het nog kunnen rekken. Maar 55 jaar is onverbiddelijk het eindpunt. Het nieuwe jaar zal hem niet meer in dé cockpit zien: In een rustig plaatsje, vijftig mijl ten zuiden van Mexico-City, zal.de Vliegende Hollander voorgoed neerstrijken. Met pensioen.

Geen woord past minder bij Jan Rouffaer dan pensioen. Maar het staat per 1 januari 1959 genoteerd op zijn personeelskaart bii de KLM — en Personeelskaarten zün onverbiddelijk.

Elk etmaal start ieder kwartier een verkeersvliegtuig voor een vlucht over de Atlantische Oceaan. Jan Rouffaer roert in een kopje koffie. 1n."1926 is hij öök over de Atlantische gegaan. Met een boot naar Canada. .’Zijn stiefvader zat in Nederland in de automobielhandel. ’Bij hem had ik wat leren knutselen mét motoren. Daarom kon ik bij Canadian Airways als grondmeccano beginnen, you know In Sasketoon, :in het hartje van Canada.’ . Een jaar later zat hij in de cockpit. Als vlieger. ’We brachten post en vracht en in de winter ook veel balen hooi naar het noorden, ’s Zomers drijvers onder het toestel, ’s winters" ski’s. De vliegvelden in het noorden waren meren en bevroren rivieren. Als je de volgende morgen weer vertrok zette je eerst een kacheltje voor de motoren om ze te ontdooien. Grondpersoneel hakte.de ski’s los uit het ijs,; you know.’ ’ ¦"¦ ’¦.

Radar, radiotelefonie, landingsbakens brengen de Super-Connies, Boeings en DC-7c naar huis. - Jan Rouffaer breekt een sandwich. ’Je vloog huisje, boompje, beestje. In beroerd weer scharrelde je langs een spoorlijntje naar huis. Het was zenuwenwerk. Je was hardstikkeblij, als je weer op de grond zat.’

1927. Lindbergh vliegt over de oceaan. Het Amerikaanse publiek krijgt plotseling belangstelling voor ac luchtvaart. Er komen kleine maatschappijtjes, die overal in de States gaan stuntvliegen en rondvluchten organiseren. ’’ Aan de Canadese kant van de Niagarawaterval ligt een grasveldje naast -de verkeersweg. Basis voor een rondvluchtenmaatschap- Pij. , . In 1929 komt Jan. Rouffaer er vliegen. De baas was directeur van een verffabriek, die in zijn vrije tijd wat liefhebberde in de luchtvaart. Rijk genoeg om het exploitatie-tekort te dekken. ’Ik heb nog nooit iemand ontmoet, die •in de luchtvaart geld heeft gemaakt’, zegt Jan Rouffaer. - • . ,’

""Bussen met Amerikaanse toeristen kwamen iedere dag langs het grasveldje: ’Je moest de vliegerij verkopen in die tijd. De meesten wilden er eerst niet aan. Ze wilden alleen vliegen, als ze een voet aan de grond konden-houden, you know. We verkochten." We gingen de hele dag op en neer. Rondvluchten van twintig minuten over de Niagarafalls.’

¦ 1930. De crisis in de Verenigde Staten bereikt een dieptepunt. Jan Rouffaer gaat er toch naar toe. Een paar jaar rondvluchten met toeristen boven San Francisco.

Acht jaar is er gestudeerd, 150 ontwerpen zijn gemaakt, miljoenen dollars zijn uitgegeven, eer in 1958 de Boeing 707, het eerste Amerikaanse straalverkeersvliegtuig de lucht in ging. ¦ :

Na die toeristenvliegerij boven Frisco ging Jan Rouffaer een vliegtuig’ontwerpen. Het werd een perfect gestroomlijnd sportvlie:Huig.

’Op de neus heb ik nog et„ patent gekregen. Samen met een vriendje heb ik er twee jaar over gedaan. We dachten nog wel eens een fabriek te kunnen bouwen. Het is er nooit van gekomen. Geen rooie: cent meer, you know.’, ¦ - -¦~-•’

Met dat ’vriendje’ is Jan Rouffaei in januari 1937 naar China gegaan. Japan was toen juist begonnen aar het Chinese rijk te knagen.

- Rouffaer kwam bij het Bombard ment Squadron een korps van bui tenlandse burger-vrijwilligers. Hi was de enige Nederlander tussei Australiërs,. Fransen, Amérikanei en Duitsers. < .’.-

’J ’Wij waren de eerste Flying Tigret- We werden aan iedereen voorgesteld. Er waren recepties voor ons. Tsjang Kal Tsjek heeft ons ook nog ontvangen. Ik heb toen ook mevrouw Tsjang Kai Tsjek ontmoet. Charmant,.intelligent, op en top een lady. -Een Jaar was Jan Rouffaer in China. ’Toen werden we opgedoekt. Er kwamen. plotseling Russen op onze plaats met grote bommenwerpers. Ik heb dat eigenlijk niet goed begrepen toen.’ ¦y/;;T/’ ’j*TT’T ¦Na.twaalf jaar kwam hij tanig in Kederiand. Zn ten advertentie mx»

de KNILM om vliegers. Jan RouHTWr kwam op Nieuw-Guinea. Dajakkers zochten in prauwen voor een Amsterdamse onderneming naar goud in de Boven-Dïgoel. Be KNILM zond Jan Rouffaer er mei een F VII naar toe om de prauwen dagelijks van voedsel te voorzien. Een jaar lang zat hij er voor in Tanahmera. ’Ik heb er Soekarno nog in het kamp zien zitten.’ De wereldgeschiedenis van de laatste kwart eeuw duikt steeds weer op in het verhaal. Als anekdote, niet als hoofdzaak. Japan viel Indonesië binnen. ’We hebben toen de laatste KNILM-kisten naar Australië gevlogen. Te Roller was er in die tijd en Van Dijk, die nog net voor de Jappen uit Singapore wist te komen. -. En Blaak, die na een noodlan« ding op Sumatra door inboorlingen werd vermoord. En Smirnoff, die door Japanse jagers werd neergeschoten...’ ’ Een jaar bleef Jan Rouffaer In Australië. Toen ging hij in West-Indië voor de KLM vliegen. Hij werd 50 jaar. ¦.-.-¦¦ De , pensioengerechtigde leeftijd.- Maar Jan Rouffaer was In prima conditie. Hij mocht nog vijf jaar blijven vliegen. Zijn eindstation vond hij In Mexico, waar hij de laatste vier jaar dei KLM als gezagvoerder heeft gediend.’ Vijftig mijl ten zuiden van Mexico-’ City staat zijn huis. Daar blijft hij’ wonen, ook na zijn pensioen. Begin oktober is Jan Rouffaer even op Schiphol geweest. Om de gouden vliegurenpenning in ontvangst te nemen, de onderscheiding voor 20.000 vlieguren bij de KLM. Twintigduizend moderne vlieguren. Zijn conclusie: ’De vliegerij Is veranderd. Het persoonlijk initiatief van de vlieger was vroeger belangrijker dan nu. .-"’,’- Ook de geest is veranderd. De band tussen-, de vliegers onder elkaar is slapper. Vroeger was je zo iets als een internationale broederschap. Dat soort collegialiteit is er niet meer. Of misschien zie ik dat niet meer, omdat ik ouder word. Het is best mogelijk, dat de jongere vliegers van me zeggen: kijk, daar gaat die ouwe opa, you know...’
Geboorte-notitie: [19-1-1903 Delft Jan Rouffaer]
bericht:
1903 : Van Vrijdag 17 April tot Vrijdag 24 April. Gemeente .Hilversum. Geboren: Jan, z. van C. G. Rouffaer en P. M. A. C. J. Thirion. bron: De Gooi- en Eemlander van 25-04-1903

Intern nummer 19569 Gegenereerd met Aldfaer-versie 7.2 op 12-04-2019 21:31:37 door C. M. Fortuin