Persoon: |
Geslacht | Vrouw |
Familienaam |
Soesman |
Roepnaam |
Mela | Voornamen |
Melatie Maria Elbertine |
Geboren |
vr 20 feb 1914 te Arnhem bron: BR den Haag 1913;
aangifte: geboortebericht; |
Overleden |
di 13 dec 2005 te Amsterdam 91jr bron: wikepedia.nl; |
Begraven |
te Amsterdam Zorgvlied |
Beroep |
actrice, cabaretière;
|
Adres |
van 1932 tot 1935: Arnhem
van 1935 tot 1941: Amsterdam
vanaf 1941: Naarden
|
|
|
bericht:
1914 : 20—26 Februari 1914. Bevallen: M. E. Soesman, geb. Engelberts, D bron: Arnhemsche Courant van 26-2-1914
|
1931 : EXAMENS. Bij de op 1 dezer gehouden examens, van wege de Kon. Erkende „Vereeniging van Leèraren in Stenografie en Machineschnjven", slaagden o.m. de volgende candidaten, allen opgeleid aan het Instituut „Schoevers", Spijkerstraat 140a, alhier. Kantoor-Stenograaf Ned. 1?0 lettergr. per min.; Duitsch, 100 lettergr. per min.; Engelsch, lOO lettergr. per min.: mej. M. M. E. Soesman/ EXAMENS Privé secretaresse: mej. M. M. E. Soesman bron: arnhemsche Courant van 10-4-1931/15-6-1931
|
1933 : Nijverheidsschool voor meisjes. Het diploma huishoudkundige is uitgereikt aan mej M. M. E. Soesman bron: Arnhemsche courant van 18-7-1933
|
1935 : Kunstavond in de Boerderij van Sonsbeek. ... Verrassender was de kennismaking met Mela Soesman uit Amsterdam, die voor haar voordracht de keuze had laten vallen op het moderne proza van Joe Lederer. In het fragment uit „Das Madchen George" werden we niet alleen getroffen door een merkwaardige beheersching van de techniek, doch meer dan dat door een sterke zeggingskracht en een suggestieve mimiek, waardoor de woorden leven kregen en de beelden zich aaneenschakelden in bonte afwisseling. bron: Arnhemsche courant van 28-6-1935
|
1936 : De directie van het Centraal Tooneel te Am» sterdam, directeur D. Sluizer, artistiek leider Cees Laseur. deelt ons mede. dat haar ensemble op Zaterdag 8 Februari a-s. in DlUgentla één enkele voorstelling zal geven van haar nieuwste succes Meisjeslyceum (Mature) van Ladislaus Fodor. Deze voorstelling zal tevens een premiere voor Den Haag zijn. In dit stuk treden op: Tilly Lus. Mary Dresselhuys, Rie Gilhuys»Peronne Hosang. Arts Koppen, Toussie Keezer, Mela Soesman, Cees Laseur, Hermann Schwab. Joan Remmelts, Cor Hermus. Lucas Wensing, Chris Baay. Gerard Schild en Wim Paauw. Regie: Joan Remmelts, decors naar ontwerp van Lucas Wensing. bron: Het Vaderland van 3-2-1936
|
20-01-1937 : Omtrent het auto-ongeluk op den Hemweg te Amsterdam, dat gisteravond een viertal leden van het gezelschap het Centraal Tooneel van Cees Laseur getroffen heeftt vernemen wij, dat de toestand van den ernstigst-gewonde, den acteur C. Baaij, dle naar de Maria-stichting te Haarlem overgebracht is, bevredigend is. HU is wel ernstig aan het hoofd gewond, maar van een schedelbreuk, waarvoor men aanvankelUk vreesde, is geen sprake. De andere gewonden, mevrouw v. d. Bosch-Soesman, mevr. B. Westerlng-v. d. Erve en Lucas Wensing zullen spoedig weer kunnen optreden. De voorstellingen van het gezelschap zullen, met eenige wijzigingen In de rolverdeellng. voor de eerste dagen geregeld voortgang hebben. Mevr. Soesman hoopt dezer dagen weer te Breda te kunnen optreden. De voorstelling te Leeuwarden heeft gisteravond natuurlijk niét door kunnen gaan. Aan het publiek is medegedeeld, dat zij tot een lateren datum uitgesteld is. bron: Het Vaderland van 20-1-1937
|
07-07-1937 : Het Tooneelgezelschap „De Schakel", onder leiding van Constant van Kerckhoven en Anton Ruijs, is voor zijn eerste speelseizoen als volgt samengesteld: Tilly Lus, Mien van Kerckhoven-Kling, Marie van Westerhoven (a.g.), Aline Markus, Mela Soesman, Constant van Kerckhoven, Anton Ruijs, Paul Huf (a.g.), Pierre Myin, Max Croiset (a.g.), Ko van den Bosch, Ben Aerden, Willy Ruijs. De regie zal afwisselend gevoerd worden door Constant van Kerckhoven, Anton Ruijs en Pierre Myin. bron: Algemeen handelsblad van 7-7-1937
|
1940 : In het Arena-theater aan de Kruiskade te Rotterdam hebben wij de première beleefd van ..Het hart van Rotterdam", spel in revue-trant in vijf tafercelen door A. Koolhaas, B. Stroman, Albert van Waasdijk, W. A. Wagener en G. Zalsman. Muziek van Anton Schweitzer, proloog van Willem Landré. Met Jan Musch, Matthieu van Eysden, Rob Milton, John Gobau, Ceesje Speenhoff, Tatia Wyma, Mela Soesman, Sophie Stem, Ben Aerden, Folkert Kramer, Ko van den Bosch. bron: Leeuwarder Courant van 7-9-1940
|
1941 : Leidse plein-theater. De titel is kort maar krachtig: „Hallo Fientje"! De gehele revue is dit keer geschreven door Martie Verdenius, die wegens ziekte echter niet tot de optredenden zal behoren. Daartoe behoren wel o.a. Ko van den Bosch. Bob van Leersum, Mela Soesman, Lidy Bergman en het piano-duo Arno en Jabin. Van het programma noemen wij „Hallo, Leidseplein-theater". „Hamsteren", een transformatie-sketch met Fientjé de la Mar en imitaties van Albert van Dalsum en Eduard Verkade door Ko van den Bosch. bron: Het volk van 8-1-1941
|
1945 : Hilversum 11, 415 m: 16.16 Sinterklaas brj het „Regenboog- Cabaret" 0.1.v Willem van Hemert;/ Het cabaret-programtma van Wllly van Hemert en zijn medewerkers, [Regenboog- Cabaret]. Ko v. d. Bosch, Mela Soesman en Bob Verstraete en Mariette Cornelius, was goed. bron: Het vrije volk van 8-12-1945/ 27-11-1946
|
1955 : Het paard van Potter. Blijspel van Martie Verdenius en Hans Keuls, voor de televisie bewerkt door Willy van Hemert. Rolverdeling! Heieen Geers. Mela Soesman... bron: Limburgsch dagblad van 26-7-1955
|
|